Solis 50 Koneviestin testissä

Suomalainen konepuolen erikoisjulkaisu kokeili Solis 50 mallia useissa eri töissä.
Lue alta koneviestin testi.

Koeajossa olleessa Solis 50 -traktorissa parasta oli voimaa ja vääntöä tarjoava moottori

Traktorin maahantulo viivästyi monista syistä, mutta lopulta pääsimme testaamaan sen toimintakyvyn käytännössä, muun muassa lumitöissä ja polttopuun ajossa.

Kuvat ja Teksti Seppo Nykänen / Koneviesti

Solis 50 Stage V Turbo Black Edition

  • 50 hv Commonrail-turbomoottori.
  • Mekaaninen voimansiirto, 12+12 vaihdetta.
  • Kokeilukoneessa lisävarusteena etukuormain.

Solis on kohonnut ryminällä traktorimyyntitilastossa ja on ollut suosituin merkki 20–35 hv luokassa. Saimme muutamien mutkien kautta 50 hv mallin koeajoon. Ensin huthit asettivat ajokiellon Suezin kanavalle, jolloin laivat joutuivat kiertämään Hyväntoivonniemen ympäri. Kierroksesta tuli maahantuonnille noin kuukauden viivästys. Ja kun kone viimein saapui Suomen satamaan, alkoi kuukauden kestänyt lakko.

Kaikista koukeroista selvittiin ja musta Solis saatiin kokeiluun. Suunnitelmaan kuului alun pitäen tehdä traktorilla enimmäkseen lumitöitä ja polttopuun ajoa Palms 6S vaunulla. Viivästyksen takia puunajoa oli vähemmän, mutta tilalle löytyi muuta hommaa. Soliksella puhdistettiin navetasta viimeiset lannat, kun lehmät lähtivät paremmille laitumille. Lisäksi sillä levitettiin keskipakolevittimellä lannoitetta ja kuljetettiin multaa. Ensimmäisenä työtä kuitenkin oli saha- ja energiapuun ajossa sekä klapisäkkien siirrossa.



Solis 50 -traktoria hyödynnettiin muun muassa saha- ja energiapuun ajossa klapisäkkien siirrossa ja mullan kuljetuksessa. Kuva: Seppo Nykänen

Uusi malli

Solis 50 on uudistunut, ja suurin muutos on uusi Soliksen oma Commonrail-turbomoottori, joka täyttää Stage V -päästömääräykset. Moottorissa ei käytetä AdBlue-nestettä, vaan päästöt on saatu määräykset täyttävälle tasolle DPF-suodattimen avulla. Moottorin tilavuus on 3,1 litraa, teho 50 hv ja maksimivääntö 210 Nm. Nelivetoisen traktorin vaihteisto on 12+12-suunnanvaihtajavaihteisto, jossa on neljä vaihdetta ja kolmivaihteinen aluevaihteisto.

Vaihdevivut ovat ohjaamon molemmilla sivuilla ja suunnanvaihtaja on ohjauspyörän vasemmalla puolella. Kaikki voimansiirron toiminnot ovat käsikäyttöisiä, eikä sähköisiä toimilaitteita ole. Voima etuakselille siirretään kardaanilla keskellä etuakselia olevalle tasauspyörästölle, ja neliveto kytketään ohjaamosta mekaanisesti. Taka-akselilla on polkimella toimiva tasauspyörästön lukko. Ulosotossa on kaksi nopeutta, 540 ja 540E, sekä ajovoimanotto. Ulosotolle on oma käsikäyttöinen kytkin ohjaamossa.

Tilava ohjaamo

Ohjaamo on traktorin kokoon nähden todella tilava ja varustettu ilmastoinnilla. Lisäominaisuutena on nykytraktoreille harvinainen piirre: ohjaamoon voidaan kulkea molemmilta puolilta.

Ulkopuolisen hydrauliikan ja nostolaitteiden vivut on sijoitettu oikealle puolelle. Vasemmalla on ulosoton käyttövivut. Katossa on vasemmalla radio, siitä etuosassa on ilmastoinnin käyttölaite ja työvalojen sekä lasinpyyhkimen kytkimet. Moottorin ääni kuuluu ohjaamossa voimakkaasti. Mitattu korkein melutaso täydellä kierrosluvulla on 82 dB, ja keskimäärin melutaso on 78 dB. Koeajokoneessa radiosta ei ole paljon hyötyä, sillä siitä ei kuulu kunnolla mikään kanava olemattoman antennin takia. Tästä on kumminkin tehty takaisin kutsu valmistajan toimesta ja kaikki antennit vaihdetaan. Ilmastointi puolestaan toimii kuten kuuluukin, tämä tuli testattua 26 asteen lämpötilassa. Ilmastoinnissa on kyllä yksi kesähelteellä harmittava ominaisuus: aina kun pysäytät moottorin, ilmastointi menee pois päältä ja se on käynnistettävä uudelleen.

Nostolaitteet ovat cat 2 -mitoilla ja varustettu pikakourilla. Niiden nostokyky on 2500 kg. Kokeilukoneessa oli mukana lisävarusteena saatava hydraulinen työntövarsi.

Perävaunun kytkennälle on vain maatalousvetolaite. Takana on kolme hydrauliikan ulosottoa. Hydrauliikan tuotto on 55 l/min, lisäksi on perävaunun hydraulijarrujen liitin. Lisävarusteena saa ilmajarrut. Takana on myös perävaunupistoke ja lisäksi kolminapainen 12 V -virtapistoke. Traktorin omamassa on 3000 kg, pituus 363 cm maavara 35 cm ja akseliväli 222 cm.

Nykyaikainen muotoilu

Solis on tyylikkään näköinen, etenkin kokeilussa ollut musta Black Edition malli. Kokonaan lasiset ovet aukeavat riittävästi, ohjaamoon nousu on helppoa. Ohjaamoon voi nousta molemmilta puolilta, sillä vipuja ei ole kummallakaan puolella edessä. Ohjaamossa on B pilari, eli ovi ei ole koko seinän kokoinen.

Istuimessa on perussäädöt ja se on jousitettu tavanomaisesti, lisävarusteena on saatavana kääntölevy. Ohjauspyörässä on asennon ja etäisyyden säädöt. Jarrupolkimet ovat riippumallia, kaasupoljin on heti jarrupolkimien vieressä.

Kaikki hallintalaitteet ovat hyvin käsillä, etenkin käsikaasuvipu on kätevä ja sitä tuleekin käytettyä enemmän kuin jalkakaasua. Ohjaamosta näkee hyvin joka puolelle.

Turvasysteemit käynnistyksen osalta sen sijaan ovat karanneet käsistä – kaikkien vaihdevipujen pitää olla vapaalla, käsijarru päällä ja kytkin pohjassa ennen kuin moottorin voi startata.

Raakaa voimaa

Soliksen moottorissa on hyvä alavääntö, se ei sammu liikkeelle lähdettäessä, vaikka kierrokset olisivat matalat. Voima ja vääntö myös kuuluu, tulee elävästi mieleen 1980-luvun kolmisylinteriset Valmetit, eli aikamoinen kolina kuuluu, kun voimaa aletaan tarvita. Vääntävän moottorin ansiosta etukuormaajan käyttö onnistuu erinomaisesti.

Hydrauliikka on kohtalaisen tehokas, maksimi öljyn virtaus on 55 l/min. Kokeilussa ollut Palms 2.54 -kuormaaja liikkui riittävästi tuhannen kierroksen tienoilla, noin 1200 rpm tienoilla pystyi jo tekemään kahta liikettä kerralla.

Etukuormaaja on lisävaruste, mutta käytännössä se on lähes pakollinen hankinta, jos haluaa traktorista enemmän hyötyä. Kuormaajassa on Euro-sovitteet, joten laadukkaita lisävarusteita löytyy helposti. Kuormaaja on tukevasti tehty, kokeilussa 12 piikkisellä lantatalikolla nostettiin useamman sadan kilon painoisia kiviä. Kivi sai myös olla toisella puolella talikkoa ilman, että aisat vääntyivät. Valmistaja ilmoittaa kuormaajan nostokyvyksi 800 kiloa. Hyvin toimivan kuormaimen käyttöä hankaloitti kuitenkin todella jäykkä vaijerikäyttö. Ohjaus on tehostettu voimakkaasti, vaikka etukuormaajalla nostettiin täydellä teholla, ohjauspyörää pystyi kääntämään normaalisti.

Nostolaitteen nostokyky 2500 kiloa on 50 hv kokoluokassa kova lukema. Mikäli aikoo käyttää täyttä nostotehoa, etukuormaaja tai lisäpainot ovat välttämättömiä. Nostolaitteen käyttövipu, sekä työntövarsitunnustelun herkkyydensäätö ovat istuimen oikealla puolella, hyvin käsillä.

Käytettävissä ei ollut sopivan kokoista auraa, joten kyntämistä ei päästy kokeilemaan. Traktorin omamassa riittää 2–3 siipiselle sarka-auralle. Maavaraa on vain 35 cm, mikä hankaloittaa maastossa ajoa. Maavaraa saa korotettua vaihtamalla rengastusta, mikä olisi eduksi, jos traktoria käytetään paljon pellolla ja maastossa. Vakiorengastus on takana 380/70R28 ja edessä 280/70R18.

Ajonopeus enimmillään on 35 km/h, mikä kuulostaa melko alhaiselta lukemalta, jos sitä vertaa nykytraktorien kuudenkympin vauhtiin. Lyhytrunkoiselle traktorille vauhtia on riittävästi, vakiorenkailla meno on melko pompottavaa kuoppaisella tiellä.

Lisävarusteilla monipuolisuutta

Solis on hyvä peruskone, jonka ominaisuudet riittävät moneen lähtöön. Kokeilussa sillä ajettiin polttopuita ja pellonreunoilta kaadettuja energiapuita metsäperävaunulla.

Etukuormaajaa käytettiin mullan siirtoon ja navetan tyhjennykseen, sekä kivien raivaukseen. Pellolla käytettiin lannoitteenlevitintä.

Koneen hallintalaitteet ovat ergonomisesti hyvin kuljettajan saatavilla. Vaihteensiirto toimii kevyesti, neliportainen vaihdelaatikko, aluevaihteisto ja suunnanvaihto ovat synkronoituja. Kytkimen hallinta on helppoa.

Ajossa Solis on ketterä ja sillä pystyy työskentelemään ahtaissa paikoissa. Voimaa on mukavasti myös ulosottoakselilla niitto- tai klapikoneen käyttöön tai vesipumpulle. Polttoainetalous on myös hyvä, kokeilun keskimääräinen kulutus oli 2,04 l/h. Kokeilussa oli vähän sellaista ajoa, jossa olisi voa-akselin kautta otettu tehoja kovilla kierroksilla. Mikäli ajossa olisi ollut paljon esim. lumilinkotyötä, kulutus olisi toki ollut korkeampi. Toisaalta vääntävällä moottorilla tulee ajettua matalammilla kierroksilla, mikä laskee kulutusta.

Yleiskäyttöön

Soliksessa on ainesta hyväksi yleiskoneeksi, jossa on suhteessa voimaa kokoon nähden. Kaikki toimii kuten pitääkin, isoin miinus tulee pelkästä maavarasta. Koeajo traktorissa ei ollut korkeussäädettävää maatalousvetolaitetta ja siksi metsäperävaunu oli hieman nokillaan juuri matalalla olevan vetolaitteen takia. Korkeussäädettäviä maatalousvetolaitteita on toki jo kyseiseen malliin markkinoilla saatavilla.

Parasta traktorissa on moottori, jossa on voimaa ja etenkin vääntöä, mikä helpottaa työskentelyä, kun ei tarvitse vahtia kierroksia jatkuvasti.

Monille käyttäjille lähes täysin mekaaninen rakenne on mieleen, kun ajatellaan koneen ikääntymistä. Moottorin takia Solis ei kuitenkaan ole täysin mekaaninen, yhteispaineruiskutus vaati sähköistä ohjausta.

Solis 50 stage V Turbo Black Edition

MoottoriITL
Teho50 hv
Kuutiotilavuus3 100 cc, 3 syl.
Maksimikier.2 700 k/min
HehkutusKyllä
Maksimivääntö210 Nm
Vetotapa2/4 wd
KytkinKaksoiskytkin
Vaihteisto12+12 synkron.
Vetokyky6 000 kg
Nopeus35 km/h
JarrutÖljykylpyjarrut
PTO540/540 e
OhjaustehostinKyllä
Sähköjärjestelmä12 v
Laturi110 ah
TakanostolaiteKategoria 2
Sivurajoittimetketju
Takahydrauliikka55 l
Polttoainesäiliö80 l
Kääntösäde10 m
Paino3 000 kg
Pituus / Leveys3 630 mm / 1 770mm
Maavara (min)350 mm
Akseliväli2 220 mm
Lisäpainot6×31 kg
Solis Suomi